2016. november 23., szerda

Ami elveszik



A Halloween bulit felidézve jutott eszembe ez a téma. Arról, hogy a koordinátorunk kezéből vettem ki egy tálca teljesen friss sült krumplit mielőtt az egész a kukában landolt volna. Elképesztő, hogy milyen könnyen és lelkiismeret furdalás nélkül tudják a szemétbe dobni az ételt. Nem mondom, hogy nekem még soha semmi nem penészedett meg a hűtőmben, mert nem bírtam megenni vagy nem figyeltem oda a csomagolásra, és aztán ki kellett dobnom. Mégis sokkal érzékenyebb vagyok a témára mióta annyiszor láttam hogyan dobják el a süteményeket, kenyeret, gyümölcsöket, csak azért mert egy ideg odakint álltak és senkinek nem kellettek, aztán egyszerűen nem tudnak mit csinálni velük. Gondolom a szigorú étel higéniai szabályok is közrejátszanak ebben, főleg a gyerekekkel foglalkozó projekteknél, semmit nem akarnak megkockáztatni. És persze az is benne van, hogy sokak számára túlságosan egyértelmű, hogy mindig van ennivaló, különösen ezen a tehetős környéken. Ha a mai adag maradékát kidobjuk, az természetes, mert holnap ugyanúgy ott lesz a holnapi. Nem akarok fellengzősnek tűnni, én sem éheztem soha, sőt gyerekkorom rémálma volt a gusztustalan menza kaja, és az érzelmi zsarolás, amivel azt megpróbálták lenyomni a torkunkon, mert máshol a gyerekeknek nincs mit enniük. Szóval, távol áll tőlem, hogy bárkit kioktassak vagy elítéljek a témában, csupán a megfigyeléseimet írom le.

Szerencsére a probléma ismert, és elindultak folyamatok, amelyekkel ellensúlyozzák. Ilyen például a Franciaországból indult kezdeményezés, mely szerint a nagy áruházak kötelesek a lejárt szavatosságú, de még fogyasztható élelmiszert jótékonysági szervezeteknek felajánlani. A YMCA is él ezzel a lehetőséggel, rendszeresen hoznak a nagyobb üzletekből hatalmas zacskókkal kenyeret, süteményeket, mirelit rántott csirkét, néha zöldséget és gyümölcsöt is. Ezeket kirakják a nappaliba meg a közös fagyasztóba, és bárki vehet belőle a lakók és a munkatársak közül. (Bár ezekkel is előfordul, hogy nem fogynak el napok alatt sem.)

Sok helyen vannak (általában egyházak által üzemeltetett) élelmiszer bankok, ahol az emberek által leadott dolgokat szétosztják a rászorulók között.
A magam részéről igyekszem inkább kis adagokban vásárolni, annyit amennyiről biztosan tudom, hogy el fog fogyni, valamint a lejárati időket sem veszem annyira szigorúan. Az első időkben nagy volt a csábítás, és én amúgy is hajlamos vagyok a gyűjtögetésre, de egy idő után megtaláltam az egyensúlyt a kajapénzem és a fogyasztásom között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése